Magazine

WIJ SAMENWERKEN MET #WELOVESOCIETY Wij werken samen met #welovesociety. Dit doen we van leer- jaar één t/m vier. Elk jaar komt er een ander onderwerp aan bod. Zo starten we in leerjaar één met online privacy. Het doel van deze voorlichting is om je inzicht te geven in het eigen online gedrag en de daarbij behorende consequenties. Wat deel je wel en niet en hoe kun je jezelf online beschermen. VARIO MAGAZINE // WIST JE DAT LEZEN = LEUK JE BIJ DE BONI KUNT LEREN REANIMEREN ‘Wij doen dit omdat wij vinden dat iedereen dit vrijblijvend zou moeten kunnen leren’. In de vierde klas kun je bij ons een cursus reanimeren volgen, kosteloos en in je eigen tijd. Je weet daarna wat je moet doen wanneer iemand bewusteloos is, je kunt hulp bieden bij een reanimatie of zelf reanimeren. De cursus bestaat uit drie bij- eenkomsten van 1,5 uur. In de eerste les leer je de stabiele zijligging en reanimeren zonder AED. Tijdens de tweede les leer je mond-op-mondbeademing en reanimeren met de AED. De derde les is een combinatie van les één en les twee. Aan het einde van de derde les ontvang je een certificaat en kun je jezelf officieel aanmelden bij het Rode Kruis. Je certificaat is twee jaar geldig. Op onze scholen vinden wij lezen erg belangrijk. Het Zuyder- zee Lyceum beschikt over een goed uitgeruste mediatheek/ open leercentrum. De mediatheek heeft een uitgebreide col- lectie met Nederlandse literatuur, jeugdliteratuur, moderne vreemde talen, informatieve boeken en tijdschriften. Daar- naast besteden we wekelijks ook veel tijd aan lezen. Ga je naar de Bonifatius mavo dan lees je standaard elke week 2 uur. Op het Zuyderzee Lyceum lemmer is dat twee keer 20 minuten en bij X-tuur lezen we elke dag. WIJ BIJ HET ZUYDERZEE LYCEUM EEN HAVO- PRAKTIJK KRIJGEN WIJ OP AL ONZE LOCATIES VAN LEZEN HOUDEN Havo-praktijk voor praktische, intelligente doeners Het Zuyderzee Lyceum heeft vrijdag 30 september 2022 getekend voor het traject 20-80 learning. Met het aangaan van deze samenwerking willen wij alvast vooruitlopen op de havo-p (praktijk) van de toekomst. Vanaf schooljaar 2024-2025 kun je als havo 4- en 5-leerling met de richting economie en ma- nagement, één dag per week praktijkgericht onderwijs volgen. Je volgt die dag onder andere vakken als presenteren, com- municatie, filosofie en psychologie. Het jaar 2023-2024 is een pilotjaar en als alles helemaal gereed is, start in het schooljaar 2024-2025 officieel de havo-p. Op al onze locaties vinden we sport en bewegen voor onze leerlingen erg belangrijk. Niet alleen omdat het goed voor je lichaam is, maar ook omdat je veel samenwerkt met de andere leerlingen op een veilige, actieve en plezierige manier. Op de basisschool heet het vak ‘gym’, maar op het voortgezet onderwijs is de naam ‘Lichamelijke Opvoeding’. Dit zegt het dus eigenlijk al: je leert tijdens de lesuren L.O. veel over de sporten, je bent erg actief met je lichaam bezig en we hopen dat je ook op latere leeftijd voordelen ondervindt van hetgeen wij jou op de middelbare school geleerd hebben. Vanaf de eerste klas bieden we jou ongeveer 25 verschillende sporten aan. De spelletjes die je veel op de basisschool deed worden wat meer vervangen door sporten waarbij we steeds meer naar de ‘echte’ regels gaan. Allerlei onderdelen uit atletiek, turnen, zelfverdediging, bewegen en muziek en spel komen er in de leerjaren voorbij. We kunnen daarbij gebruik maken van mooie sportaccom- modaties en materialen, voor zowel binnen als buiten! Heb je behoefte om extra te sporten, dan kun je in de eerste leerjaren op het Zuyderzee Lyceum kiezen voor de Sporttrajectgroep (STG). Sport jij met ons mee? Bewegen, sport en management, wat houdt dat in? WIJ SPORT EN BEWEGEN OP AL ONZE LOCATIES HEEL BELANGRIJK VINDEN TIENERSCHOOL LEMMER PRAKTISCHE INFO Adres: Tienerschool Lemmer Betelgeuze 4, 8531 MV Lemmer Telefoon: 0514 563 303 Website: www.tienerschoollemmer.nl Social media: Facebook: /TienerschoolLemmer Instagram: /TienerschoolLemmer Profielen: vmbo, havo en vwo Extra aanbod: Vanaf groep 7 ICT-lessen, verzorging en techniek Keuzevakken kiezen Aantal leerlingen: 20 Onderzoek heeft uitgewezen dat door een meer geleidelijke over- gang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs er een betere aansluiting plaatsvindt. Het streven van 10-14 onderwijs is bovendien om beter aan te sluiten bij de talenten, de ontwikkelings- fase, de onderwijsbehoeften en de leerstijl van de tieners in deze leeftijdscategorie. Tienerschool Lemmer legt de nadruk op de brede ontwikkeling van de tieners. Zoals zelfstandigheid, ict-vaardigheden en het leren presenteren. “We realiseren ons dat we tieners opleiden voor banen die nog niet eens bestaan. Daarom richten wij ons op deze vaardigheden.’’ Twee jaar later dan gebruikelijk stromen zij als- nog uit naar de derde klas op elk gewenst niveau. Hierin werken basisschool Tweespan en het Zuyderzee Lyceum nauw samen. Tieners krijgen lessen van docenten en coaches van beide scholen. In kleine groepen met veel aandacht voor het individu. Daar experimenteren we inmiddels al drie jaar succesvol mee. En wij niet alleen. In Nederland worden de laatste jaren steeds meer tienerscho- len gestart. En niet voor niets. 10-14 ONDERWIJS Ik heb vorig jaar voor de tienerschool gekozen omdat ik het moeilijk vond om in één keer naar de middelbare te gaan. Op de tienerschool leer je hoe je het voor jezelf makkelijker kan maken om naar de mid- delbare te gaan. Ik ben daarom vorig jaar al gegaan en niet dit jaar. Op de tienerschool zijn allemaal verschillende niveaus. Je hebt na- melijk groep 7-8 en klas 1-2. Als je naar klas 3 gaat ga je gewoon naar de middelbare school. Je hebt op de tienerschool ook allemaal niveaus zoals mavo-havo-tl-vmbo-vwo en nog veel meer. Je werkt veel samen en je werkt met alle niveaus. Je gaat vaak op excursies en je maakt veel tripjes. Jelka Ik heb voor de Tienerschool gekozen omdat ik het lastig vond om mezelf te zijn. Nu ik op de Tienerschool zit kan ik mijzelf zijn. Niemand kende elkaar maar dat vond ik juist fijn. Voor iedereen was het een nieuwe start. Iedereen vond het spannend en eng maar nu heb ik superleuke en gezellige vriendinnen. Ik had nog nooit over de tienerschool gehoord, maar de juf van de vorige school had dat voor- gesteld om naar de tienerschool de gaan. Mijn ouders leek het een goed idee en vonden het heel goed bij mij passen. Anne ONZE LEERLINGEN VERTELLEN Op Tienerschool Lemmer zitten wij regelmatig om tafel met de tieners. Hoe gaat het met jou? Wat gaat al goed? Waar kunnen wij jou mee helpen? Heb je doelen die je wilt behalen? Hoe ga je die doelen behalen? De tieners ervaren dit alles prettig en wij ook. Het van en met elkaar leren staat centraal, zo ook met de coachgesprekken. Tieners hebben veel te vertellen, luister maar eens goed! COACHGESPREKKEN WIST JE DAT... Niemand die jouw kind beter begrijpt dan jij als ouder. Je ziet de groei, de zoektocht naar steeds meer vrijheid, eigenheid. Je laat los, stap voor stap en dat is soms best lastig. Je vertrouwt erop dat jouw kind een eigen pad kiest en een keus voor de toekomst maakt. De Tienerschool Lemmer werkt vanuit het talent van elk kind. Op onze school onderzoeken, ontwerpen en ontdekken tieners hun eigen talenten, gecombineerd met primair en voortgezet onderwijs. Daarnaast richten wij ons onderwijs in vanuit het tienerbrein. Daarom hebben we les van 09.00 tot 15.00 uur en starten we altijd in een kring. Je kunt dat even ‘landen’ om daarna aan het werk te gaan. WERKEN VANUIT JE TALENT 22 23 VARIO MAGAZINE // TIENERSCHOOL LEMMER

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQxMDg=