Ze heeft heel wat kinderen uit Emmeloord en omgeving ‘gymles’ gegeven en dat doet ze na 40 jaar nog steeds met grote passie voor haar vak, maar nu gaat ze met pensioen. Sportvrouw in hart & nieren en docent lichamelijke opvoeding (LO) mevrouw Limbach, werkt al sinds 1982 bij het Zuyderzee Lyceum (onderdeel van VariO Onderwijsgroep) en het verveelde haar geen dag.
‘Ik heb mijn uitdaging niet gezocht in een andere baan op een andere school, maar juist buiten mijn baan. Zo ben ik er een jaar tussenuit geweest, heb ik meegedaan met een uitwisseling naar Amerika en ben ik Chef du Mission geweest bij de paralympische spelen’, vertelt Thea.
‘Toen ik hier begon met werken moest ik het lesgeven combineren met mijn carrière als schaatsster in de kernploeg. Daar kreeg ik gelukkig alle ruimte voor. Toen ik meedeed aan de Olympische spelen kreeg de hele school zelfs vrij om te komen kijken in de Kuip. Er zat overigens wel een voorwaarde aan het combineren van mijn sportcarrière met het lesgeven! Voor ik werd aangenomen moest ik een proefles geven en mijn collega’s moesten mijn lessen kunnen opvangen wanneer ik ging schaatsen. Ik ben daarmee de enige docent LO geweest die ooit een proefles heeft moeten geven’, zegt Thea lachend.
Met de tijd mee
Samen met een team van elf collega’s zorgt Thea ervoor dat sporten op alle VariO-scholen hoog in het vaandel staat. Uiteraard is er in de loop van de jaren genoeg veranderd in het vak. ‘Vroeger gaven we een blokuur sport, dan ging je bijvoorbeeld basketballen of volleyballen. Je merkt dat de spanningsboog veranderd is, zo geven we nu les in vier onderdelen in plaats van één of twee.
Daarbij willen we als vakgroep meegaan met de tijd. We zijn ieder jaar weer bezig om het vak aan te passen, het is altijd ‘work in progress’. We proberen aan te haken bij sporten die op dat moment populair zijn. Dat is nu bijvoorbeeld free runnen, survivallen of een mud run. Het gaat tegenwoordig meer richting spel dan turnen.
We willen onze leerlingen kennis laten maken met verschillende sporten, ze laten kijken wat bij ze past. Op die manier hopen we dat ze iets kiezen, ook voor later, en zo blijven bewegen. Daarnaast gaat het bij lichamelijke ontwikkeling ook om het sociale aspect, samenwerken en iets doen.’
Thea, ‘de kinderen in de polder zijn enthousiaste en gemotiveerde sporters en van oudsher ook gewend op om school veel te sporten. Dat komt omdat er hier in het begin veel minder sporten waren die ze konden beoefenen. Dat is de laatste jaren gelukkig wel enorm toegenomen.’
Lichamelijke opvoeding als examenvak
We zijn er trots op dat we als één van de eersten in Nederland en als eerste in de polder, inmiddels zo’n 20 jaar, Bewegen, Sport & Maatschappij (BSM) geven als examenvak aan havo- en vwo leerlingen. Als leerling ga je dieper in op de spelregels, tactiek, lesgeven, achtergronden van bewegen en het geven van sportadviezen. Daarnaast krijg je ook les over de werking van het lichaam. Tweederde is praktijk en het overige is theorie. Jaarlijks hebben we een groep van zo’n 20 leerlingen van het vwo en 2 groepen van de havo.
Hecht team
De vakgroep is een hecht en actief team die van alles organiseert. Niet alleen voor leerlingen, zoals ‘The Mile’, maar ook sportmiddagen voor collega’s. ‘Omdat we als vakgroep LO vaak apart zitten van de rest van de collega’s, ben je erg op elkaar aangewezen. Zo hebben we steevast een strijd over Ajax en Feyenoord’, lacht Thea. ‘We hebben gewoon heel veel lol met elkaar.’