Na een jarenlange carrière als gemeenteambtenaar gooide Thomas Oosterhaven (40) het roer om. Hij werd in maart docent Nederlands op de Bonifatius mavo in Emmeloord. Met leerlingen die hem uittesten, wennen aan het schoolgebouw én schoolsysteem en geen dag die hetzelfde is, was dat wel even schakelen. ‘Ik voelde me echt weer een broekie.’ Video Interactie Begeleiding (VIB) zorgde ervoor dat zijn zelfvertrouwen met de dag groeit.

Docent Nederlands Martine Bernhard is een van de zes VIB-beeldcoaches binnen de Vario Onderwijsgroep. ‘We maken filmopnames in de klas voor de ontwikkeling van onze docenten. Om op die manier de kwaliteit van ons onderwijs omhoog te brengen.’

Schoolcultuur

Vario breidde dit jaar het VIB-team uit, dat nu vooral ingezet wordt bij nieuwe docenten zoals Thomas. Martine: ‘We willen hen hier niet alleen mee helpen groeien in hun werk, maar er ook voor zorgen dat onze schoolcultuur en de manier van werken overal gelijk zijn.’

VIB kan ook worden ingezet wanneer leerkrachten er zelf om vragen, omdat ze ergens tegenaan lopen. Of bij klassen waar wat strubbelingen zijn. ‘De beelden kunnen heel mooi inzichtelijk maken waar de schoen precies wringt.’

Ja, het kan best een beetje spannend zijn om jezelf zo terug te zien, erkent Martine. ‘Maar de boventoon van onze coaching is altijd positief. We benadrukken juist wat goed gaat, zodat iemand vanuit zijn kracht kan groeien.’

‘Ben ik niet te streng?’

Voor Thomas werkt het inderdaad zo. Hij begon in februari met de lerarenopleiding en stond binnen een paar weken al voor de klas. ‘Dat was wel heftig en ik was best onzeker of ik het wel goed deed allemaal. Ben ik niet te streng? Houd ik wel goed orde? Hoe is mijn interactie met de leerlingen?’

De beelden van de VIB en de daarbij horende coaching van Martine, hielpen hem enorm. ‘Zij wees me erop dat mijn stemgebruik heel goed is en dat ik van nature rust uitstraal. Natuurlijk is het even spannend om te worden gefilmd en om die beelden daarna terug te zien. Maar het went snel, omdat we het vooral hebben over wat wel goed gaat. Dat heeft mijn zelfvertrouwen echt doen groeien.’

Opdracht op het bord

Voor docent wiskunde Merle van Dun (27) is dat ook zo. Zij begon net als Thomas een half jaar geleden op de Bonifatius mavo en geeft ook les aan de brugklas van de Havo op het Zuyderzee Lyceum. Daarnaast studeert ze nog. ‘Ik vond het lastig om ervoor te zorgen dat het allemaal goed loopt in de klas. Dus hoe zorg ik ervoor dat ik al mijn leerlingen zie en dat ik ze leer kennen?’

VIB en de coaching hielpen haar de dingen iets anders aan te pakken om dat te bereiken. ‘Ik dacht dat ik in de les eerst vijf minuten moest kletsen met iedereen om daarna aan het werk te gaan. Maar dat werkte niet. Nu schrijf ik een opdracht op het bord, zodat leerlingen meteen bij binnenkomst zelf al aan de slag gaan. Zodra iedereen aan het werk is, maak ik een rondje door de klas en is er ruimte voor een praatje.’

IJslolliestokjes

Merle benut daarmee de lestijd veel effectiever, vindt ze. ‘En ik zag op de beelden ook dat het stellen van vragen bij mij anders moest. Ik stelde steeds aan één leerling een vraag. Daardoor zakte de aandacht van de rest meteen weg, want zij hoefden hem niet te beantwoorden.’

Daarnaast wilde ze veel te snel een antwoord. ‘Nog voordat ze er een beetje over konden nadenken, reageerde ik alweer.’ Nu doet ze dat anders. ‘Ik formuleer een vraag voor de hele klas, daarna trek ik een ijslolliestokje met de naam van degene die moet antwoorden. Zo heeft iedereen erover nagedacht.’ Met een lach: ‘En ik geef ze nu ook wat meer tijd om te reageren.’

Met VIB zag Merle net als Thomas duidelijker in wat er allemaal wél goed gaat. Merle: ‘Door dat wat goed gaat uit te breiden, loopt alles in de klas ook echt veel beter.’

Betere leeromgeving

Kritisch naar zichzelf kijken kunnen mensen meestal wel, weet coach Martine. ‘Maar we kunnen soms in één beeld zo inzichtelijk maken wat ze wel goed doen. Dat geeft zelfvertrouwen, waardoor je bij Thomas en Merle allebei nu al meer ontspanning en rust ziet als ze voor de klas staan. En dat zorgt automatisch voor een betere leeromgeving voor onze leerlingen.

https://denoordoostpolder.nl/noordoostpolder/Video-Interactie-Begeleiding-VIB-geeft-startende-docenten-zelfvertrouwen-%E2%80%98Ik-weet-nu-wat-ik-w%C3%A9l-goed-doe%E2%80%99-29264888.html